Click "Enter" to submit the form.

Wat heb jij met Utrecht?

“Op de dom stá ….”, zul je denken. Maar dat is nou het leuke van een blog, je steekt er nog eens wat van op :-). Het was de geboren Utrechtse komiek en zanger Rijk de Gooijer die in 1956 het origineel uitbracht, waarna het later werd bewerkt door de natuurlijk ook Uterechse entertainer en volkszanger Hermannus Antonius (Herman) Berkien.

Of dat we wat met Uterech hebben als bureau? Dacht het wel. We begonnen met z’n tweeën op 29 december 1995 aan de Kernweg 4, in Utrecht op Lage Weide. Ik woonde zelf op een zolderkamer aan de Socrateslaan waar mijn oudste dochter Lisa is geboren. Lisa werkt bij café Saar aan de Catharijnesingel, oudste zoon Stijn is al ruim twee jaar misschien wel de sterkste vuilnisman bij de Gemeente Utrecht, zoon Bram studeert hier al meer dan zes jaar natuur- en sterrenkunde, zoon Giel werkte tot voor kort hier bij Creative Valley op Utrecht CS (oké, en woont nu in Amsterdam) en onze jongste dochter Sarah kent het stadscentrum en Hoog Catharijne al bijna beter dan haar vader…

Onze eerste klant was het van oorsprong en nog steeds Utrechtse ICT-bedrijf Ordina en de eerste pitch die we wonnen was voor de Gévu, zoals Utrechters het zeggen – oftewel het GVU, het Gemeentelijk Vervoersbedrijf Utrecht, met decennialang de blauw-met-witte stadsbussen. Super was dat om die eerste pitch te winnen en daarna geweldige projecten te mogen doen. Het buschauffeurslied dat we door Ome Cor hebben laten maken voor ‘internal branding’ was wel één van de hoogtepunten. Tot zover de roots.

Van de rand van Utrecht zijn we inmiddels verhuisd naar het bruisende hart. Aan het Stationsplein waar je het Utrecht van vandaag en de toekomst ziet langsrazen, fietsen, lopen en rondhangen. Het grootste deel van ons team fietst dan ook naar kantoor of komt lekker lopen. De rest stapt op perron 1 uit de trein en zit twee minuten later ook achter het bureau. We zijn niet alleen buren van het witte stadskantoor, we werken sinds eind vorig jaar óók voor de Gemeente Utrecht. Supertrots zijn we om één van de winnende bureaus te zijn in de aanbesteding en elke dag is het leuk om creatieve communicatie te mogen maken voor onderwerpen en projecten die zo dicht bij je staan. En de band met Utrecht wordt alleen maar sterker. Ook Goedopweg is klant geworden en dus mogen we helpen om de bereikbaarheid en leefbaarheid van Utrecht en de regio op slimme en leuke manieren te verbeteren. Super om MBO’ers vanuit de bus op de fiets te krijgen, of werkgevers te inspireren om hybride werkgever van het jaar te worden!

Dus ja, we hebben wel wat met Utrecht. En omdat taal toch ook wel ons ding is, hebben we natuurlijk een zwak voor het mooie Utregse stadsdialect. Van ‘dákhaos’ tot ‘jochie’ en van ‘gescheje’ tot ‘dat doet ik even’. Een leuk eerste overzicht en uitleg van het dialect vind je op wikipedia en ik kan je van harte het boek ‘De Vollekstaol van de stad Uterech’ van B.J. Martens van Vliet aanbevelen.

Voorlopig gaan wij hier niet weg. Dus voel je vrij om langs te komen voor een bâkkie!

René

Uterech, me stadsjie daor gebeurt van allerhând
’t bruis an alle kânt, in ’t hartsjie van ’t lând
’t Sterrewijk, ’t Houtplein en ’t Lânge Roazedaol
Uterech, ’t moais van allemaol