Een tentoonstelling die je pas ziet wanneer je het vindt. Dat is De Gelaagde Stad, een Augmented Reality (AR) stadstour van gemeente Utrecht waarin kunstwerken virtueel te ontdekken zijn. Dit doen bewoners en bezoekers van Utrecht via hun telefoon. De tentoonstelling leidt je door de stad en geeft je de mogelijkheid bestaande plekken op een andere manier te ervaren. Maar hoe communiceer je over een tentoonstelling die op het eerste gezicht niet zichtbaar is?
Klant:
Gemeente Utrecht
Services:
Concept, campagne, influencer marketing
Aanpak
Gemeente Utrecht wilde de promotiecampagne niet te commercieel maken, dus kozen we ervoor om een concept te presenteren waarin we een klein tipje van de sluier oplichten om mensen nieuwsgierig te maken naar meer. Daarbij altijd een verhelderende CTA: De Augmented Reality kunstroute. Download de app en ervaar het zelf! We wilden de campagne zowel online als offline inzetten: via influencers, de social kanalen van de kunstenaars zelf en podcasts. Via horecareclame, wildplakken en boomerangkaarten.
Oplossing
We ontwikkelden uiteindelijk een campagne waarin je een klein stukje van een van de AR-kunstwerken ziet via een mobiele telefoon (als je de kunstwerken wilde zien had je een app op je telefoon nodig. Als je de app gebruikte op de juiste plekken verschenen de kunstwerken in beeld). Met op de achtergrond een locatie in het centrum van Utrecht. Hierbij gebruikten we het al gemaakte logo en design van De Gelaagde Stad.
Voor de promotie van De Gelaagde Stad hebben we op strategische plekken in het centrum ‘green graffiti’ kijkvakken van het logo geplaatst, precies daar waar de kunstwerken te zien waren. De samenwerking met lokale influencers, zoals Tara Verbon (53k volgers), Marco Dreijer (15k volgers) en Explore Utrecht (29k volgers), zorgden voor de nodige online aandacht. De influencers gaven hun unieke kijk op De Gelaagde Stad en deelden deze met hun volgers. Dit resulteerde in meer dan 20.000 views! Een van de influencers kreeg zelfs de kans om met twee kunstenaars mee te lopen voor extra achtergrondinformatie, die zij vervolgens heeft gedeeld. Verder verspreidden we posters door heel Utrecht, zowel in cafés als op Abri’s, en maakten we posters en visuals die door de gemeente en partners werden ingezet voor extra offline zichtbaarheid.
Bron: Instagram Explore Utrecht (@explore_utrecht)
Bron: Instagram Tara Verbon (@taraverbon)
Bron: Instagram Marco Dreijer (@marcodreijer)
Bel of mail met Liona