Click "Enter" to submit the form.

Hoewel corona inmiddels ver achter ons ligt, blijkt uit onderzoek dat de cijfers m.b.t. mentale gezondheid bij Utrechtse jongeren tussen 14 en 24 jaar er niet om liegen. De gemeente Utrecht wil dat jongeren zich mentaal gezond kunnen ontwikkelen. Maar hoe pak je dat aan als er een taboe rust op het praten over je mentale welzijn?

Klant:
Gemeente Utrecht

Services:
Concept, campagne, fotografie, video

Taboe doorbreken

Met de campagne wil de gemeente Utrechtse jongeren bewust maken dat het oké is dat je je af en toe niet goed voelt, en dat ze erover kunnen praten en weten waar ze terecht kunnen. Daarnaast willen ze alle mensen die om jongeren heen staan (hun omgeving) bewust maken van de rol die zij hebben in de mentale gezondheid van jongeren. Ze willen zowel de directe omgeving van jongeren aanspreken als het maatschappelijk debat erover stimuleren.


Aanpak

Voor deze campagne spelen we direct in op de gevoelens van jongeren. Die gevoelens verbergen ze vaak en laten ze zichzelf niet zien. Dat willen we doorbreken met een campagne ‘van de jonge doelgroep zelf’. Met een sterk en herkenbaar concept – iconisch, opvallend en met sterke visuele symboliek.


Unbox jezelf of unbox een ander

Zit je ergens mee? Heb je het gevoel dat je opgesloten zit in je hoofd en kom je er zelf niet uit? Je bent helaas niet de enige. Maar weet je wat helpt? Praat er over! Met vrienden, familie, professionals in Utrecht of misschien wel de buren.

Unbox jezelf, zeg wat er speelt.

Unbox een ander, vraag wat er speelt.

Herkenbare situaties

De teksten die je ziet op de uitingen, komen voort uit gesprekken met jongeren, zowel tijdens korte straatinterviews als creatieve sessies waarin we uitgebreid alle beeldelementen bespraken. Van herkenbare locaties tot aansprekende teksten, alle elementen zijn in co-creatie met jongeren uitgewerkt.

We willen zichtbaar zijn waar de jongeren zijn

Tijdens de uit-week hebben we een doos van 1,5×1,5 meter laten beschilderen door een jonge kunstenares die zelf ook met mentale problematiek te maken heeft gehad. Zij schilderde uitspraken uit haar dagboek op de doos en ging in gesprek met voorbijgaande jongeren. Ook zijn een aantal jongeren met een doos op hun hoofd gefotografeerd, zodat we echte jongeren kunnen gebruiken voor de campagne uitingen. Eind september 2023 startte de campagne en werd de doos onthult op een middelbare school samen met leerlingenraad en wethouder. Dit werd door verschillende media opgepikt, stond o.a. in AD en Duic.
De doos reist inmiddels langs verschillende scholen en verenigingen om aandacht te vragen voor mentale gezondheid.

De campagne uitingen waren daarnaast te zien op abri’s in de stad, op scholen en als toiletreclame bij veel bezochte horecalocaties onder jongeren.

We hebben zowel de campagne beelden, als unboxing video’s ingezet op Facebook, Instagram en YouTube. Daarbij zorgden met name de unboxing video’s voor veel impact. Ruim 850.000 weergaven! Daarin vertellen 3 jongeren hun verhaal en hoe zij zichzelf hebben ’unboxt’ of hoe anderen hen daarbij geholpen hebben.

Nieuwsgierig geworden naar de unboxing video’s? Bekijk ze hieronder:

Meer weten over deze case?

Bel of mail met Krijn of Kiki