Ons
Blog

Wat merken kunnen leren van december

Na een heel jaar doorjakkeren nemen we in december tijd voor elkaar. We delen verhalen over tradities, over magie, over gevoelens waar het echt om draait. Succesvolle merken haken hier met hun communicatie vol op in. Zij gaan van productpromotie naar corporate communicatie, gaan terug naar hun kern en doen aan storytelling. Maar wat in december vanzelfsprekend lijkt, is in januari alweer vergeten. Daarom deze oproep aan alle communicatieverantwoordelijken en marketeers: pas de volgende drie decemberlessen het hele jaar door toe!

Blijf jezelf (ook als woordvoerder). Één kans om het goed te doen.

  • Oud-minister-Hennis-debat
  • Woordvoerder-blokker

Hoe blijf je jezelf als woordvoerder? Of anders gezegd, hoe zorg je ervoor dat je authentiek bent én overkomt? Vooral dat laatste zorgt nogal eens voor hoofdbrekens. Ook bij hen die gepokt en gemazeld zijn in het vak. Op beeld krijg je nu eenmaal vaak maar één kans het goed te doen. Lukt dat niet, dan hol je daarna alleen nog maar achter de feiten aan.

Belevingsconcepten: Show, don't tell

Belevingsconcepten zijn hot. Mensen sparen ervaringen en willen geraakt worden. Maar hoe houd je het containerbegrip ‘beleving’ levend en echt?

Mijn broer was onlangs jarig en ik zocht een mooi cadeau. Dus liep ik na werktijd een Rituals winkel binnen voor een heerlijke douchegel. Nu ben ik als ras Limburger sindskort verhuisd naar het Gooi – wat nogal een cultuurshock is – maar wat me in deze winkel te wachten stond had ik niet zien aankomen.

Het vertrouwen van 100 jaar oude merken

De afgelopen zes maanden kreeg O2 van drie merken die stuk voor stuk meer dan een eeuw oud zijn, het vertrouwen om aan de slag te gaan met hun nieuwe merk en positionering. Grontmij (sinds 1915) werd eind vorig jaar overgenomen door een van origine Zweeds architecten- en ingenieursbureau en heet voortaan Sweco. Brink’s geldtransport (sinds 1859) veranderde in Nederland van eigenaar en van naam en heet nu SecurCash.

'Eten van vrouwen beter voor milieu'

‘Eten van vrouwen beter voor milieu.’ Het stond echt ooit als kop in het AD. Ik geloof niet dat kannibalisme sindsdien echt een vlucht heeft genomen, gelukkig. De verzameling aan creatieve taalconstructies op het internet wel. En dat is echt een heerlijk vermaak op ieder moment van de dag!

Pagina's