Blijf jezelf (ook als woordvoerder)
Één kans om het goed te doen

Hoe blijf je jezelf als woordvoerder? Of anders gezegd, hoe zorg je ervoor dat je authentiek bent én overkomt? Vooral dat laatste zorgt nogal eens voor hoofdbrekens. Ook bij hen die gepokt en gemazeld zijn in het vak. Op beeld krijg je nu eenmaal vaak maar één kans het goed te doen. Lukt dat niet, dan hol je daarna alleen nog maar achter de feiten aan.

Onlangs gaf een verslaggever van RTL Nieuws een pijnlijk kijkje achter de schermen bij een interview met de inmiddels afgetreden defensieminister Hennis. Zij was daarin – laat ik het mild brengen – nogal ‘afwezig’. Met, zoals ze inmiddels zelf ook heeft aangegeven, een onderschatting van de situatie, na een vernietigend rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. En in alle hectiek deed ze een vraaggesprek met de media er even bij. Tenminste zo leek het. Met desastreuse uitwerking op de kijker qua geloofwaardigheid, inlevingsvermogen en betrouwbaarheid. Oordeel zelf.

Blaartrekkend verhaal
Wat zie je als kijker? Een minister met een ingewikkeld verhaal – bij defensie zelf zouden ze het een blaartrekkend verhaal noemen – zonder medeleven en zonder geloofwaardige boodschap. Het defensiegezicht van het nog zittende kabinet dat dacht dat ze het varkentje wel even ging wassen en de verslaggever wel even ‘een quootje zou geven’. En toen kwam hij met die simpele vraag “Was de situatie veilig, of niet...?”

En ze hakkelde en dreunde gemeenplaatsen op. Alsof er niemand in haar omgeving haar even uit de details van het onderzoeksrapport had getrokken. Niemand die haar erop wees dat het hier niet om operationele details maar om mensen ging. Dat wat medeleven om mee te beginnen minimaal op zijn plek was…

Voel mee en houd stand
Dus woordvoerders: bereid je voor en heb een verhaal dat inhoudelijk sterk is. Weet wat er speelt qua gevoelens bij de mensen aan wie je je boodschap adresseert. Reageer daarop met een verhaal dat ook begrip toont voor ‘de ander’. Zorg ervoor dat je je realiseert aan wie het verhaal gericht is (en voor de zekerheid: dat is niet de verslaggever). Verzamel de juiste mensen om je heen om het verhaal scherp te krijgen. Voel mee en houd stand.

Oefen dat en vervolgens nog eens. Want het interview is geen gesprek, het is de kans om Nederland te laten weten wat jouw verhaal is. Dus houd vast aan je boodschap, los van de vraag van de journalist. Daar gaat hij over, jij over het antwoord.

Arme man
Oh ja en blijf ook vooral jezelf, dus authentiek. Mensen willen een mens zien, geen robot die de mening van zijn werkgever oplepelt. Oordeel zelf. Arme man… 

 

 


Deel dit artikel via: