I have a
'Why'

"I have a dream that one day on the red hills of Georgia sons of former slaves and the sons of former slave-owners will be able to sit down together at the table of brotherhood. I have a dream that one day even the state of Mississippi, a state sweltering with the heat of injustice, sweltering with the heat of oppression, will be transformed into an oasis of freedom and justice. […] With this faith we will be able to work together, to pray together, to struggle together, to go to jail together, to stand up for freedom together, knowing that we will be free one day”.

Legendarische woorden van Martin Luther King Jr. uit 1963 die – nu nog steeds – miljoenen mensen ter wereld inspireren en activeren. Hij voorspelde in het begin van zijn toespraak al dat hun demonstratie de geschiedenisboeken in zou gaan. En hij had gelijk. Maar het waren vooral zijn woorden uit diezelfde toespraak die deze dag wereldgeschiedenis schreven. Hoe kan dat? Simon Sinek heeft een helder antwoord: Martin Luther King hield een ‘I have a dream’ speech en geen ‘I have a plan’ speech. En dat is een wezenlijk verschil.

Geïnspireerd door legendarische leiders als dr. King en merken als Apple ging Simon Sinek op zoek naar de bron van hun succes. Conclusie: ze vertellen hun boodschap vanuit de ‘waarom-vraag’; de ‘why’. Waarom ben ik op aarde? Waar geloof ik in? Wat is het vuur dat mij drijft? Dát is de hoofdboodschap van een inspirerende leider waardoor hun volgers denken ‘Ja, dat wil ik ook! Jij zegt wat ik denk! Hier ga ik voor!’ Het is het tot leven brengen van een stip op de horizon.

‘Hoe’ we dat doel bereiken en ‘wat’ we daar voor moeten doen is wel interessant en noodzakelijk, maar niet de drijvende kracht en dus niet inspirerend. Net zoals ‘de verklaring van de rechten voor de mens’ niet inspirerend is, maar wel een hoger doel dient. Om mensen in beweging te krijgen moet je ze dus vertellen waar je voor staat. Het werkt als een soort ‘shared mindset’; begrip voor elkaar, ‘de neuzen dezelfde kant op’. Van daaruit ontstaan organisch de strategieën (hoe) om daar te komen en tools (wat) die daarvoor nodig zijn.

In de marketing en communicatie wereld, maar ook in het licht van organisatie ontwikkeling, HR en persoonlijke ontwikkeling, is de ‘why’ een onwijs interessante vraag. Want het antwoord op ‘waarom’ we iets doen – Waarom bestaan wij (als organisatie, mens of merk)? Waarom maken we dit product? Waarom is er een (gedrags)verandering gewenst? – geeft zo veel betekenis en richting aan onze keuzes, dat het werkt als een kompas recht uit het hart.

De waarom-vraag is misschien wel de ‘vroegste’, natuurlijkste, religieuste en authentiekste vraag in ons bestaan. Mensen willen altijd weten waarom iets is, zoals het is. Neem alleen al de vraag ‘waarom zijn we op aarde?’ Het is ook de eerste vraag die kleine kinderen aan hun ouders stellen zodra ze kunnen praten: ‘waarom is dat?’, ‘maar waarom dan?’, ‘maar waarom is dát dan?’. Waarna hun vader of moeder uiteindelijk uitgeput antwoordt ‘tja, dat weet ik ook niet schat’ of ‘daarom’.

Die kinderlijke nieuwsgierigheid is tegelijkertijd hét geheim achter het vinden van de ‘why’. Doorvragen, doorzagen en geen genoegen nemen met een oppervlakkig antwoord dat vaak wel op de ‘waarom’ lijkt, maar stiekem een antwoord op de ‘wat’-vraag is. De ‘why’ is een ultiem doel, gewaagd, spreekt tot de verbeelding en lijkt soms onbereikbaar… en dat maakt het inspirerend! Succesvolle leiders (zowel mensen als merken en organisaties) zetten mensen in beweging door hun oprechte geloof te communiceren en daar ook naar handelen. Denk aan Obama’s ‘Yes we can!’ en Apple’s ‘Think different’. Alleen dan creëer je fans en volgers die door het vuur gaan om het gezamenlijke – ja gezamenlijke, zo zullen zij het ervaren – doel te bereiken en samen succes te vieren.

Zoals dr. King de toekomstige overwinning verwoordde:

“When we allow freedom to ring we […] will be able to join hands and sing in the words of the old Negro spiritual. “Free at last, Free at last, Great God a-mighty, We are free at last.”


Deel dit artikel via: