Start met interne inspiratie
Interne communicatie krijgt de laatste jaren steeds meer aandacht. Dat is mooi. Maar zodra je er als organisatie iemand op zet of een team voor formeert weet ‘de organisatie’ die persoon/personen al snel te vinden. En voordat je het weet wordt interne communicatie een proces… een stroom van berichten richting medewerkers… een brij van blabla…. Wat mij betreft kappen we dus met interne communicatie. Sterker nog, begin er nooit aan.
De deur
Ik vergelijk het graag met innovatie binnen grotere organisaties. Bijna niet te doen binnen de bestaande structuren en cultuur. Niet voor niets parkeren veel grote bedrijven en multinationals de ontwikkeling van innovatie buiten de deur. ABN AMRO bijvoorbeeld, met New10 en Franx. Of Philips met Philips Innovation Services als apart bedrijf op de High Tech Campus Eindhoven. Wil je echt effect en echt resultaat van je interne communicatie? Plaats die dan ook buiten je organisatie. Logisch toch?!
Droom
Interne communicatie begon ooit – net als innovatie – bij een droom. De droom van een stralende organisatie waar geïnspireerde professionals als vanzelf samenwerken aan het hogere doel. Met een aanstekelijke bevlogenheid, een natuurlijke klantgerichtheid en een jaloersmakend arbeidsethos plus de teamspirit waarmee de Nederlandse volleybalmannen Olympisch goud wonnen in 1996. Die droom en ambitie blijven staan. Maar ‘culture eats strategy for breakfast’ en processen schrokken communicatiedromen op.
Langs de simpele meetlat
Maar wat dan wel? Hoe hou je interne communicatie wel levend, interessant en inspirerend? Want buiten je organisatie plaatsen is niet altijd even praktisch en ‘alles onderbrengen bij een bureau’ is natuurlijk een verdacht advies van een bureauman. Mijn ervaring: plaats het buiten je proces. Buiten de gewone gang van zaken. Buiten je eigen mentale basisbox. Noem het anders en stel jezelf bij iedere interne communicatie-actie steeds maar één vraag: ‘Word ik hier als medewerker extra blij van?’ Een geweldig simpele meetlat die ervoor zorgt dat de hoeveelheid interne communicatieberichten en -acties al snel met de helft vermindert. Zodat er tijd en ruimte is om eens goed na te denken hoe je het nieuws dat wél het verschil maakt het beste kunt gaan brengen.
En heb het niet meer over interne communicatie, maar over interne inspiratie. Word verantwoordelijk voor interne inspiratie. Als je oprecht daar mee aan de slag gaat, dan ben je echt goed bezig. Met of zonder bureau.