Wat merken kunnen leren
van december

Na een heel jaar doorjakkeren nemen we in december tijd voor elkaar. We delen verhalen over tradities, over magie, over gevoelens waar het echt om draait. Succesvolle merken haken hier met hun communicatie vol op in. Zij gaan van productpromotie naar corporate communicatie, gaan terug naar hun kern en doen aan storytelling. Maar wat in december vanzelfsprekend lijkt, is in januari alweer vergeten. Daarom deze oproep aan alle communicatieverantwoordelijken en marketeers: pas de volgende drie decemberlessen het hele jaar door toe!

LES 1: GA TERUG NAAR WAAR HET OM DRAAIT

December is de maand van reflectie. We denken aan wat we echt belangrijk vinden en maken goede voornemens om weer te worden wie we willen zijn. In een wereld van transparantie ontkomen organisaties er ook niet aan steeds meer te vertellen wie ze zijn, waar ze voor staan en waar ze naartoe willen . Het tonen van je merkessentie is cruciaal voor het binden van je doelgroep aan je merk. Eigen medewerkers identificeren zich makkelijker met de organisatie, klanten herkennen je beter en kunnen zich een mening over je vormen.

Maar pas op: kies als communicatieverantwoordelijke niet zomaar kernbeloftes en waarden die goed passen bij het gewenste imago van de organisatie. Neem de tijd om met je medewerkers te komen tot je Why & How en je visie, missie en strategie. Authenticiteit en geloofwaardigheid zijn hierin key en je wordt genadeloos afgestraft als je niet bent wie je zegt dat je bent. Denk maar aan Foster Parents Plan , Volkswagen , de RK-kerk .

Wie het wel goed doet is Disney. Al bijna honderd jaar ervaren we dezelfde belofte van Walt: a fantasy experience for families to share and enjoy. Dit draagt Disney uit in de vele uitingen, van promotie ('Let the magic begin') tot arbeidsmarktcommunicatie ('Be a part of the story'). Een consequente belofte van binnenuit maakt Disney een krachtig en geloofwaardig merk.

LES 2: VERTEL VERHALEN DIE BOEIEN
Organisaties zijn vooral in december een ster in storytelling. Naar de kerstcommercials van sommige merken wordt al in de zomer uitgekeken. Maar zij zouden hier het hele jaar door gebruik van moeten maken. Een goed product met dito prijs is niet meer genoeg, mensen zoeken een emotionele connectie met het merk.

Onze hersenen zijn erop ingericht om ons te laten meeslepen met sympathieke karakters die iets buitengewoons meemaken. De emoties die zo’n verhaal oproept worden in ons brein gekoppeld aan de merkbeleving van het achterliggende merk. Dat niet alleen: als een merk mooie, relevante en boeiende verhalen vertelt, verspreiden we de branded stories zelf naar onze vrienden.

Een voorbeeld van hoe een goed verhaal kan leiden tot wereldwijde exposure is de commercial van Allegro. Deze Poolse webshop besloot zijn dienst te verpakken in een prachtig verhaal.

LES 3: CREËER TRADITIES

December is de maand van tradities. Van schoen zetten en nagels lakken voor het goede doel tot vette oliebollen bakken. Terugkerende tradities brengen herkenning, structuur en daarmee houvast in snelle veranderingen. Organisaties kunnen jaarlijks terugkerend (koop)gedrag of PR-momentum creëren door zelf een traditie te starten of aan te haken bij een bestaande traditie. Bovendien ontstaat een positieve associatie met je merk. Denk aan Earth Hour (WNF), de Dag van de Pannenkoek (Koopmans), Wereld Nutella Dag.

Reik jaarlijks een prijs uit en koppel zo de beste voorbeelden aan je merk. Of organiseer een terugkerende dag voor je relaties. Ga met alle medewerkers een keer per jaar samen ontbijten. Tradities zijn geboren voor je het weet.

Een goed voorbeeld van het koppelen van een traditie aan je merk is de Unox nieuwjaarsduik. De traditie bestaat al bijna vijftig jaar, maar werd pas echt massaal toen Unox sponsor werd en op het strand mutsen en erwtensoep ging uitdelen.

GOEDE VOORNEMENS

December is ‘the most wonderful time of the year’. Een magische tijd voor branding, storytelling en promotion. Houd je oren en ogen deze maand eens open en maak goede voornemens. Want je merk verdient het hele jaar door dezelfde warmte, liefde en aandacht!


Deel dit artikel via: