Budgetallocatie
HOE HAAL JE HET MAXIMALE UIT JE COMMUNICATIEBUDGET?
In 1986 schreef Loesje al: “Aan het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over.” Daar moest ik aan denken toen me gevraagd werd een blog te schrijven over het communicatiebudget. “Aan het eind van mijn budget hou ik altijd een stuk campagne over.” Of een stukje project. Of een setje wensen en doelen. Ik denk dat veel communicatieprofessionals of projectleiders hiermee worstelen. En begrijpelijk, want je communicatiewensen en doelen kun je groot, groter, groots maken. Maar je budget is net als je maandsalaris toch echt een keer op.
Budgetallocatie
Daarom adviseren we graag over budget. Over hoe je het inzet, hoe je het verdeelt over onderdelen. Over hoeveel je voor welke fase en voor welke activiteiten moet reserveren. Net als met je salaris; zoveel procent aan gas, water, licht. Zoveel procent aan huur of hypotheek. Dan de verzekeringen. De boodschappen niet te vergeten en daarna graag nog budget voor de dingen die het leven echt leuk maken; uit eten, beetje kunst en cultuur, die dure hobby en natuurlijk een heerlijke vakantie.
Het werkt als een huishoudboekje
Het communicatiebudget werkt niet veel anders dan je huishoudportemonnee. Er zijn dingen die eerst moeten. En er zijn dingen waar je het liefst zoveel mogelijk budget voor reserveert, omdat het dan pas echt leuk wordt. Met ruim 27 jaar ervaring in ons eigen communicatiehuis hebben we een aardig idee welk deel van je budget je voor welk onderdeel moet reserveren. Laten we dit huishoudboekje voor communicatie eens op een rij zetten:
Veel meer waar voor je geld, veel meer effect
Wanneer je op deze manier naar je budget kijkt heeft dat geen invloed op hoeveel je uitgeeft. Dat wordt niet meer, dat wordt niet minder. Het heeft echter wel invloed op hoe effectief je het uitgeeft. Je weet immers zeker dat je aan het begin niet teveel investeert, zodat je aan het eind het budget dat je nodig hebt voor de tastbare middelen én je uiteindelijke (media-) campagne nog vol in kunt zetten. ‘Begin with the end in mind’ is het managementprincipe dat hier van toepassing is. Franklin Covey had het met deze tweede van zijn 7 Habits goed gezien. Er is toch niets zo vervelend als een huis te bouwen en er bij het dak achter te komen dat het geld op is?
Hoe hoog? Ook daarover geven we graag advies.
Op basis van een vaststaand budget kunnen we dus prima adviseren over een effectieve budgetallocatie. Maar misschien heb je nog geen idee van het budget, of moet er intern nog budget worden aangevraagd? Ook dan helpen we graag bij het bepalen van een goede bandbreedte. Onze kennis van productie- en mediakosten en onze ervaring met honderden plannen en projecten voor uiteenlopend klanten zorgen voor een hoog pragmatisch gehalte. Vaak hanteren we drie scenario’s; laag, midden en hoog. En geven daarbij de budgetallocatie bij de verschillende onderdelen. Zo is je blanco budgetsheet ineens een stuk concreter ingevuld en heb je een goede basis om uiteindelijk zelf (of met de cfo) de juiste budgetkeuzes te maken.
Of heeft u liever een offerte?
Vragen om een offerte mag natuurlijk ook. En dat gebeurt ook vaak. Maar vragen om een offerte als je zelf nog geen idee hebt van je budget is vragen om ellende. Het is vergelijkbaar met het bellen van een autodealer en vragen wat een vierpersoonsauto kost. Een Kia Picanto heb je voor 18.000 euro. De Maserati Quattroporte (ook vierpersoons) mag de showroom pas uit als je er 150.000 euro voor neertelt. Iedere autodealer zal daarom vragen naar “uw range”, of “waar u aan zat te denken?”. In feite vraagt de dealer naar uw budget. Heb je een budget, geef dat dan door. En vraag ons dan op basis van dit budget om een scherpe offerte voor een prachtig creatief idee, ontwerp, communicatieproduct of campagne. Heb je geen (idee van een) budget, vraag dan om eerst om een budgetadvies en pas als je daarna zelf het budget hebt vastgesteld om een scherpe offerte. Dan leveren we graag, en snel.
René