Ruimte voor
nieuwe energie

Ontwikkel een communicatiecampagne die werknemers en werkgevers in de metaal & techniek enthousiast maakt om gebruik te maken van een nieuwe regeling binnen de cao: het generatiepact. Dat is een regeling die oudere werknemers in staat stelt minder te werken waardoor er plaats komt voor jongeren in het bedrijf. Aan O2 de uitdaging om van een juridisch gedicteerd cao-reglement een aansprekende boodschap in een toegankelijke vorm te maken.

 

Op zoek naar positieve propositie 
In de conceptontwikkelingsfase is gezocht naar een campagneregel die de kracht van de nieuwe regeling positief benadrukt, bij zowel werknemers als werkgevers. Met de zin en conceptgedachte 'ruimte voor nieuwe energie' vertalen we de lastige boodschap 'minder werken om fit te blijven' naar de positieve propositie 'meer vrije tijd en daardoor meer ruimte voor energie' voor de werknemer. En voor de werkgever verschuiven we de aandacht van 'de extra salariskosten' naar 'nieuwe energie in het bedrijf dankzij fitte én jonge werknemers'.

 

Doelgroep bereiken door juiste vorm te kiezen
De volgende uitdaging zit in het bereiken van de doelgroep werknemers in de metaal & techniek, één die niet zit te wachten op lange en ingewikkelde teksten. Vandaar dat we kiezen voor een grafische en overzichtelijke website waarin veel met beeldtaal en illustraties is gewerkt. Stapsgewijs leggen we de werknemer uit wat de voordelen en mogelijkheden van de regeling zijn. We ontwikkelen een animatiefilmpje dat heel duidelijk en aantrekkelijk de complexe regeling uitlegt en via een eenvoudige rekentool krijgen werknemers direct inzicht in de nieuwe situatie.

Op dezelfde website kunnen ook werkgevers terecht. Ook voor hen zetten we de voordelen en kansen helder onder elkaar en via een duidelijke call-to-action kunnen werkgevers direct het subsidie-aanvraagformulier downloaden. Daarnaast ontwikkelen we verschillende middelen om de werkgevers en sociale partners (vijf werkgeversorganisatie en drie vakbonden) te helpen de regeling goed uit te leggen en uit te voeren: een infographic, een PowerPoint-presentatie, een animatie en een werknemers- en een werkgeversbrochure.

 

 

Gewenst resultaat
Zowel de opdrachtgever als O2 zijn blij met het resultaat: een eenvoudige en aansprekende boodschap verteld via visueel aantrekkelijke communicatiemiddelen. De eerste resultaten zijn positief: in de eerste maand hebben tientallen werknemers besloten om gebruik te maken van het generatiepact. De verwachting is dat dit aantal fors zal stijgen, omdat de activerende communicatie vanuit de sociale partners nog moet starten.

 

Wil je meer weten over dit project? Neem dan contact op met Mirjam Wieleman.


Deel dit artikel via: