CASE: Wees duidelijk
over agressie

Werkgevers- en werknemersorganisaties van zes zorgbranches gaan in 2012 de samenwerking aan om agressie tegen medewerkers te verminderen. Met ondersteuning van het ministerie van VWS blazen ze leven in het actieplan Veilig Werken in de Zorg. Middelpunt is de campagne 'Wees duidelijk over agressie' die van a tot z door O2 wordt verzorgd. Uitgangspunt: bewustwording dat je agressie als zorgprofessional niet mag accepteren.

Een lange lijst
Na uitvoerig overleg met alle betrokken partijen ontwikkelt O2 het campagneconcept, waarin medewerkers worden aangespoord zélf een standpunt in te nemen. Minister Schippers en voorzitters van de sociale partners trappen de campagne in 2013 af tijdens een door O2 georganiseerd symposium. Vanaf dat moment vergroten we het bereik van de campagne - online en offline - volgens een doordachte communicatiestrategie. Een slimme middelenmix zorgt ervoor dat de doelgroep continu via bestaande en nieuwe kanalen wordt bereikt. Een gedegen contentplan met tweemaandelijkse thema's bouwt de inhoud van de campagne op een logische manier op. We organiseren bijna 60 bijeenkomsten, verzorgen alle content en maken natuurlijk de campagnematerialen. Een greep uit de lange lijst: websites, magazines, filmpjes, socialmediakanalen, een digitale nieuwsbrief, e-zine, online scan en business case, mobiele app en een e-book.

Unieke afsluiter
Na ruim drie jaar resulteert het in tienduizenden websitebezoekers en downloads, duizenden bezoekers aan evenementen en honderden (jeugd)zorgorganisaties die de campagne hebben geadopteerd. Eind 2016 sluiten we de campagne uniek af met een knallend congres voor 500 zorgprofessionals, waarin de overdracht van alle verzamelde kennis, inspiratie en handige hulpmiddelen centraal staat. De betrokken zorgbranches pakken het podium om te laten zien hoe de aanpak van agressie ná het stoppen van de campagne wordt voortgezet. Op een beursplein krijgen commerciële partijen de ruimte om hun aanbod aan de zorg te presenteren. En ook al het werk van O2 blijft de komende jaren beschikbaar: de ontwikkelde materialen worden nog tot eind 2019 aangeboden. Met recht een mooie en waardevolle campagne om aan gewerkt te hebben.

Wil je meer weten over dit project? Neem contact op met Jur of Laura.


Deel dit artikel via: