Zon, Zee, en... Achter je computer

{"autoplay":"true","autoplay_speed":"3000","speed":"300","arrows":"true","dots":"true","rtl":"false"}

 

We zijn constant bezig met het bedenken van oplossingen, wat ons werk zowel leuk als uitdagend maakt. Vroeger ging creativiteit vaak gepaard met het opmaken van budgetten voor een fotoshoot, maar tegenwoordig vereist het steeds vaker creativiteit om het beschikbare budget op de meest effectieve manier te benutten. Uiteraard is dat niet altijd het geval, en eerlijk gezegd had een fotoshoot in het verleden ook niet altijd een exotisch decor.

 

De laatste jaren zien we gelukkig een toename van creatieve oplossingen voor deze uitdagingen. Tot een jaar geleden kozen we misschien nog voor stockfotografie om het maximale uit een campagne te halen, maar vandaag de dag maken we steeds vaker gebruik van AI-fotografie, bijvoorbeeld met behulp van een stabiliteits-AI-tool zoals Midjourney.

 

Wijzelf maken er al regelmatig gebruik van. Eerder schreef ik al over mijn nieuwe AI-verslaving. We maken er niet alleen gebruik van omdat we prachtige en perfecte beelden kunnen creëren, maar vooral omdat het ons werk vereenvoudigt.

 

Neem bijvoorbeeld een conceptpresentatie. Het zoeken naar de juiste beelden om een idee visueel uit te leggen vergt veel tijd. De beelden van een stocksite zijn vaak veel van hetzelfde en ook nét niet wat je bedoelt. Dat was destijds het maximale haalbare. Maar nu hoef ik me daar niet meer bij neer te leggen. Ik kan nu zelf een beeld maken dat perfect aansluit bij wat ik wil overbrengen, zelfs zonder dat Photoshop eraan te pas komt. Bovendien houd ik tijd over om variaties te bedenken en te maken, waardoor ik de veelzijdigheid van het concept kan tonen.

 

 

Het werkt veel effectiever wanneer je binnen je concept niet alleen in woorden vertelt dat je uiteindelijk een breder scala aan portretten gaat maken om al je doelgroepen in beeld te brengen, maar dat je het ook al kunt laten zien. Laten we eerlijk zijn, als je het direct kunt tonen, is het eerder “verkocht” dan wanneer je het alleen omschrijft en de klant zelf moet bedenken hoe het eruit komt te zien.

 

 

En het is niet alleen het gemak en de tijdwinst. Het voordeel ligt dus ook in het slimmer omgaan met de beschikbare budgetten. Als ik een van de bovenstaande voorbeelden had moeten fotograferen, zou een deel van het budget besteed moeten worden aan een fotograaf, locatie en modellen. Dat is nog los van de productie van de shoot en de reisbewegingen die je moet maken. En, hoewel hier nog veel discussie over is, bestaan de modellen die op je scherm verschijnen niet echt en vragen ze geen buy-out.

 

We zijn nog voorzichtig, en in de meeste gevallen wint AI het nog niet van een echte fotoshoot. Maar we worden er wel enthousiast van. Het opent nieuwe mogelijkheden. Met dit soort tools kunnen we steeds gemakkelijker een oplossing bedenken voor budgetten die enige creativiteit van ons vragen.

 

Mijn aanbod staat nog steeds. Wil je meer weten over ons gebruik van AI? Stuur me een mail.

 

Krijn

Deel dit artikel via: