Maak of kraak je (nieuwe) huisstijl

{"autoplay":"true","autoplay_speed":"3000","speed":"300","arrows":"true","dots":"true","rtl":"false"}

 

Straalt jouw bedrijf nog uit wat je zou willen? Word je er nog blij van? Past het nog bij je identity? Of ben je bezig om een nieuw bedrijf op te zetten? Denk goed na over je huisstijl en investeer hierin. We hebben een paar huisstijl do’s en don’ts voor je op een rij gezet.

 

Compact maar compleet

Maak het niet te ingewikkeld voor iedereen die met je huisstijl zal gaan werken. Niets is zo vervelend als een huisstijl die niet goed toegepast kan worden op diverse middelen. Mocht je met meerdere externe partijen (drukkers, printshops enz.) werken, zorg dan dat er een compact huisstijlhandboek is waarin je huisstijl goed is vastgelegd. Zo zorg je dat de huisstijl overal uniform wordt toegepast en alle partijen enthousiast aan de slag kunnen gaan.

Pas op met stockbeelden

Het gebruik van stockbeelden is geen keiharde no-go maar je kunt er wel goed de plank mee misslaan. Je kent ze vast wel, die ‘herkenbare’ beelden met vijf mensen aan een vergadertafel… Niets is dodelijker dan alleen maar stockbeelden die niet de sfeer van je bedrijf ademen, maar alleen functioneel laten zien wat je te vertellen hebt. Zorg daarom dat beelden echt passen bij je bedrijfsidentiteit en investeer erin.

What’s in the name?

Nou, veel! Je naam moet kloppen met wat je wilt uitstralen. Hiervoor moet je goed kijken naar de ‘why’ van je bedrijf. Uiteindelijk moet een naam bij JOU passen, maar ook bij wat je vertelt. Dit geldt zowel voor nieuwe bedrijven als bestaande bedrijven. Zoals mooi gezegd in deze blog, “Klopt je naam wel?”. Zie ook de laatste alinea ‘blijf kritisch’. Een merknaam kan vaak een lange zoektocht zijn, maar als je ‘m ziet… dan zie je ‘m.

Elk middel vraagt om een eigen benadering

Wanneer je alle basiselementen (logo, kleur, typografie en beeld) hebt, zorg dan dat dit per middel goed terugkomt en het je merk/huisstijl ademt. Welke middelen ga ik gebruiken en hoe zorg ik voor een goede balans tussen de elementen? Een roll-up banner is nu eenmaal een ander middel dan een online personeelsadvertentie. Speel met de balans van je huisstijl ingrediënten en creëer zo één geheel van je merk.

Blijf kritisch

Een vraag die je op termijn moet blijven stellen, is of je huisstijl/branding nog past bij de identiteit van je bedrijf én bij je doelgroep. Misschien dat je inmiddels een andere weg bent ingeslagen, waardoor je huisstijl niet meer echt past bij wie je wilt zijn en wat je wilt uitstralen. Daarnaast staan de maatschappij en je doelgroep ook niet stil. Blijf daarom kritisch kijken naar wat je uitstraalt: is het nog van nu, klopt het nog, word je er zelf nog blij van?

 

Hulp nodig? Wij helpen je graag!

Deel dit artikel via: