Bijna iedereen gaat tegenwoordig online op zoek naar vakanties. En zeker voor een bestemming waar veel mensen met de auto naar toe reizen (en dus geen pakketreis boeken), geldt dat je online uitstekend voor de dag moet komen. Uiteraard heeft SalzburgerLand daarvoor een eigen kanaal (site), maar dat is niet genoeg. O2 Communicatie realiseert voor SalzburgerLand Tourismus door het jaar heen hun ‘online presence’ op de Nederlandse markt.
Klant:
SalzburgerLand Tourismus
Services:
Creatief concept, crossmediaal, online & social, strategie & positionering, PR
Link:
Website
Als strategie kiezen we voor specifieke campagnes bewust voor ‘branded content’. Want het is altijd geloofwaardiger als het platform dat jij volgt in hun taal vertelt over SalzburgerLand en waarom je daarheen moet gaan, dan als wij dat als ‘buitenstaander’ doen. Het platform kent zijn lezers tenslotte het beste. Zowel voor het zomer- als het winterseizoen selecteren we hiervoor online platforms waar we een combinatie maken van groot bereik en selectief bereik. Dus groot bereik in gezinnen, selectief bereik van mountainbikers in de zomer bijvoorbeeld. Afgelopen winter hebben we binnen deze strategie bijvoorbeeld samengewerkt met YourLittleBlackbook waarbij we ons richten op stellen/vrienden die voor een wintersport met het vliegtuig in beeld zijn, en werkten we met op-wintersport samen voor het bereiken van specifiek gezinnen die (met de auto) op wintersport gaan.
Er zijn diverse Facebookpagina’s van SalzburgerLand voor landen die binnen de doelgroep vallen, om zo passende content te maken. O2 Communicatie beheert de Nederlandse Facebookpagina. In samenwerking met SalzburgerLand stellen we contentplannen per maand op en we adviseren over geschikte content voor de Nederlandse markt. Facebook is natuurlijk de perfecte manier om op een leuke manier met je (trouwe) doelgroep te communiceren. Zo gaat bijvoorbeeld het recept van Kaiserschmarrn skyhigh op Facebook! Inmiddels hebben we een mooie club van ca 33.000 fans opgebouwd, waarmee we ook interactief veel contact hebben.
Ook bij persreizen speelt online een steeds grotere rol. Samenwerkingen met bloggers en influencers zorgen ervoor dat deze reizen ook anders worden opgezet dan voor ‘print’. Beeld is ontzettend belangrijk geworden en het verhaal moet vooral kort en interessant zijn. We kijken ook naar verschillende trends zoals een e-bike tour of een alpaca wandeling, wat helemaal hip en happening is! Het tempo van de reis wordt hoger, de variëteit groter. Veel doen in een korte tijd is vaak het credo van de online wereld – wat dan ook in de reis tot uiting moet komen. Los daarvan moet er ook tijdens de reis gepost worden, ruimte zijn om beelden te bewerken, blogs te schrijven enz. Een mooie ‘nieuwe’ online wereld!