strategie & positionering

Het vertrouwen van 100 jaar oude merken

De afgelopen zes maanden kreeg O2 van drie merken die stuk voor stuk meer dan een eeuw oud zijn, het vertrouwen om aan de slag te gaan met hun nieuwe merk en positionering. Grontmij (sinds 1915) werd eind vorig jaar overgenomen door een van origine Zweeds architecten- en ingenieursbureau en heet voortaan Sweco. Brink’s geldtransport (sinds 1859) veranderde in Nederland van eigenaar en van naam en heet nu SecurCash.

Checklist voor stralende organisaties

Laatst vroeg een goede vriendin me hoe twee organisaties na een fusie hun communicatie moesten aanpakken. Ik wilde haar vertellen over inside-out branding en dan zo praktisch mogelijk uitgelegd. Met een soort checklist. 

Inside-out branding is in. En terecht, want doordat alles en iedereen in onze maatschappij transparanter wordt en wil worden, is echtheid meer dan ooit randvoorwaarde om duurzame relaties aan te gaan. Dus ook relaties met organisaties en met merken.

Geen inspiratie zonder visie

In mijn werk praat ik met veel organisaties over hun strategie. Een veranderstrategie, een groeistrategie, een strategie voor de komende vijf jaar…  Vaak voorzien van een gedegen toelichting, kernthema’s, KPI’s en een bijbehorend nieuw organisatieplaatje. Soms ‘samengevat’ in een PowerPoint van 160 slides, al dan niet opgesteld in samenwerking met een leading global management consulting firm. Met dan de vraag: “Kunnen jullie ons helpen om deze strategie, deze nieuwe koers gedragen te laten worden bij alle medewerkers?”  

Acteren voor organisaties, wees Breaking Bad

Ik doe sinds kort een acteeropleiding. Niet nieuw voor mij. Ik acteer al langer niet geheel onverdienstelijk, maar nu ga ik het dan écht leren. En dat is gaaf, want acteren gaat – net als communicatie – over een gevoel overbrengen, geloofwaardig en ‘waarachtig’ zijn, zoals ze dat in de theaterwereld noemen. Dat vinden veel mensen moeilijk, want je voelt je kwetsbaar en dat is niet comfortabel.

Van personal branding naar personal 'mattering'

Ik zit in een bijzondere fase in mijn leven: een fase waarin ik mezelf onderzoek. Klinkt zwaar, maar het is één van de meest waardevolle periodes in mijn leven en ik zou het iedereen aanraden.

I have a 'why'

"I have a dream that one day on the red hills of Georgia sons of former slaves and the sons of former slave-owners will be able to sit down together at the table of brotherhood. I have a dream that one day even the state of Mississippi, a state sweltering with the heat of injustice, sweltering with the heat of oppression, will be transformed into an oasis of freedom and justice. […] With this faith we will be able to work together, to pray together, to struggle together, to go to jail together, to stand up for freedom together, knowing that we will be free one day”.

Storytelling of praatjes maken?

Storytelling is nog steeds hot. Zeker binnen corporate communicatie en internal branding. Want wat is er nou mooier dan authentieke verhalen over je merk of organisatie, verteld door je eigen medewerkers? Maar niet iedere medewerker is een echte storyteller en niet iedere communicatiemedewerker een storywriter. En dan worden stories al snel praatjes. Leuk, gezellig en soms zelfs ontroerend. Maar praatjes blijven praatjes.

Zin In!

Ik heb vorige week een (gratis) communicatieadvies gegeven aan de basisschool van mijn zoontje (5 jaar). Ik ben nogal een kritische consument, maar privé beperk ik me (meestal) tot  het geven van gevraagd advies. Voor je het weet ben je een betweter…